Novinka: Diagnostika opakovaných infekcií močových ciest

Zápaly močových ciest sú jedným z najčastejších ochorení, ktoré trápia ženy v reprodukčnom veku. V 25 - 30 % prípadov sa infekcia v období 6 mesiacov opakuje. O recidivujúcej cystitíde hovoríme pri 1- 2 opakovaných výskytoch počas roka, za rekurentnú považujeme 3 - 4 recidív ročne.

Predominantným uropatogénom je baktéria Escherichia coli izolovaná v 80 % prípadov. Druhým najčastejším patogénom je Staphylococcus saprophyticus v 10 - 15 % prípadoch. Ostatné baktérie ako Enterococcus, Klebsiella, Enterobacter a Proteus mirabilis sa vyskytujú ojedinele.

90 % zápalov súvisí priamo a nepriamo so sexuálnym kontaktom. Infekcie močových ciest môžu vzniknúť aj po užívaní antibiotík, ktoré ničením laktobacilov narušujú rovnováhu prostredia vo vagíne. Obnova bakteriálnej flóry trvá približne 3 - 4 mesiace, preto keď sa objaví infekcia, ktorej liečba pozostáva z antibiotík, prirodzené vaginálne prostredie sa nestihne obnoviť a pri ďalšom kontakte sa opäť zvyšuje riziko infekcie.

Pokiaľ vás trápia opakované zápaly močových ciest, chcete zistiť ich presnú príčinu a následne začať s liečbou, diagnostika je určená práve pre vás.

Náplň programu:

1. Laboratórne vyšetrenia

• odber moču: chemické a kultivačné vyšetrenie moču
  • výtery: výter z močovej trubice na bežné baktérie, chlamýdie, ureaplazmy, mykoplazmy, výter z pošvového vestibula na všetky bežné baktérie a kvasinky
  • Poučenie pred odbermi: odber netreba vykonať nalačno. V deň výterov lokálne nepoužívajte mydlo a 2 hodiny pred výterom nemočte.

2. Anamnéza

• dôkladný rozhovor s urológom o zdravotných ťažkostiach, rodinnej anamnéze, životnom štýle - vzhľadom k charakteru a trvaniu zápalov trvá anamnéza dlhšie

3. Diagnostika

• sonografické vyšetrenie k vylúčeniu anatomických malformácii alebo komplikujúcich faktorov opakovaného zápalu

4. Zhodnotenie zdravotného stavu na základe vykonaných vyšetrení

• individualizácia primárnej prevencie vyplývajúcej z výsledkov a stavu pacienta

Pre lepšiu diagnostiku príčiny opakujúcich sa zápalov je potrebné absolvovať gynekologické a imunoalergologické vyšetrenie.

• Gynekologické vyšetrenie: posúdenie stavu, gynekologické stery. Bez súčasného sanovania gynekologických problémov je urologická liečba nedostatočná.
  • Imunologické vyšetrenie: imunologická terapia dokáže výrazne zvýšiť efekt urologickej profylaktickej terapie. Za určitých okolností môže byť čiastočnou alternatívou.

Doba trvania: 30 minút vstupné vyšetrenie + 60 minút kontrolné vyšetrenie

MUDr. Marek Zvanciger