Novinka: Diagnostika pohlavných chorôb u muža

Pohlavné choroby spôsobujú rôzne baktérie, vírusy, kvasinky a iné patogény, najčastejšie sú bakteriálne infekcie (chlamýdiové infekcie, kvapavka, syfilis, zápaly spôsobené mykoplazmami, ureaplazmami) či trichomoniáza, ktorú spôsobuje parazit Trichomonas vaginalis. Nositeľmi niektorých patogénov sú muži i ženy, iné sa zasa vyskytujú častejšie u žien (črevné baktérie, ktoré sa prenášajú z konečníka).

Riziko pohlavne prenosných chorôb a infekcií močových ciest výrazne stúpa s príchodom dospelosti, začiatkom sexuálneho života a frekvenciou sexuálnych kontaktov.

Spozornieť by ste mali pri akýchkoľvek zmenách, či už povrchových (začervenanie), pri častejšom nutkaní na močenie, svrbení, bolesti semenníkov, zafarbení ejakulátu krvou. Vyšetrenie zamerané na pohlavné infekcie by ste mali absolvovať aj pri spozorovaní zmien po sexuálnom kontakte s novou partnerkou. Niekedy je priebeh infekcie asymptomatický, čo sťažuje zachytenie ochorenia, ktoré sa každým stykom môže prenášať ďalej.

Odbery a vyšetrenie je nastavené tak, aby odhalilo prítomnosť patogénov a umožnilo nastaviť liečebný postup.

Náplň programu:

1. Laboratórne vyšetrenia

• odber krvi, moču, ejakulátu: HIV, BWR (RRR), HCV, HBsAg – vyšetrenie moču na kultiváciu, vyšetrenie ejakulátu kultivačne
  • výtery: ster z penisu – bežné baktérie a kvasinky, ster z močovej trubice na chlamýdie, ureaplazmy, mykoplazmy, gonokoky a ostatné baktérie
  • Poučenie pred odbermi: odber netreba vykonať nalačno. V deň výterov lokálne nepoužívať mydlo a 2 hodiny pred výterom nemočiť.

2. Anamnéza

• dôkladný rozhovor s urológom o zdravotných ťažkostiach, rodinnej anamnéze, životnom štýle

3. Diagnostika

• klinické vyšetrenie