Antigénový test na prítomnosť ochorenia COVID-19 v tele

Rýchly antigénový test už v priebehu 15 - 20 minút ukáže prítomnosť vírusu v tele pacienta.

• Veľmi rýchla metóda na testovanie a akútnu prítomnosť infekcie COVID-19.
  • Menej nákladná alternatíva PCR testu.
  • Vysoká presnosť testov: diagnostická senzitivita 97,56 % a diagnostická špecificita je > 99,9 %.
  • Najspoľahlivejšie sú pri ranných štádiách infekcie, kedy je virálna nálož vo všeobecnosti najvyššie.
  • Certifikované testy Nadal® COVID-19 od distribútora Slovcare.
  • Pred testovaním nečakáte, pacientov objednávame na presný čas.

Výsledok vyšetrenia obdržíte mailom do 1 hodiny od absolvovania testu.

Cena: Cena 1 vyšetrenia je 27 EUR.

Objednať sa na testovanie

Ako funguje antigénový test?

Antigénové testy sú založené na princípe hľadania antigény, špecifických proteínov vírusu.
Zdravotný pracovník odoberie pacientovi vzorku sterom zo slizníc hltanu alebo nosohltanu. Vzorka sa následne vloží do tekutiny na uvoľnenie vírusu. Táto vzorka sa nanesie na testovacie sklíčko, na ktorom sú aplikované protilátky vírusu, chemicky upravené farbivom.

Ak samotná vzorka obsahuje antigén vírusu, na sklíčku zostane prilepená a taktiež sa farebne zviditeľní. Čím viac vírusu obsahuje vzorka, tým viditeľnejšia je jej farebná stopa. Výsledok testu je zhruba do 15 – 20 minút.

Najspoľahlivejšie sú pri ranných štádiách infekcie, kedy je množstvo vírusu vo vzorke vo všeobecnosti najvyššie. Antigénové testy sa vyznačujú pomerne vysokou presnosťou, ich diagnostická senzitivita (presnosť) je 97,56 % a diagnostická špecificita je viac ako 99,9 %.

Kedy je lepší antigénový test a kedy PCR?

O PCR teste hovoria, že je zlatý štandard. Zachytí už malé množstvo vírusu v nosohltane a je jednoznačným potvrdením, že pacient je nositeľom vírusu - má klinické príznaky, má určite ochorenie COVID - 19. Ochorenie pri kontakte s inými osobami môže šíriť ďalej.

PCR vyšetrenie je schopné zistiť málo častíc vírusu (má vysokú senzitivitu - citlivosť). V laboratórnych podmienkach dochádza k “rozmnoženiu” genetického materiálu (tým je daná vysoká špecificita - istota, že je to “ono”) a je možné vírus dobre detegovať.

PCR test je vhodný na presnú diagnostiku, ale aj skríning - vyhľadávanie. Nevýhodou vyšetrenia je náročnosť jeho vykonania a dĺžka trvania vyšetrenia.

Antigénové testy zisťujú prítomnosť obalu vírusu alebo jeho častí farbivom - T prúžok na teste - označenej protilátky. Preto musí byť prítomné dostatočné množstvo častí tohto obalu (nižšia senzitivita), aby sme T prúžok mohli vidieť. Zároveň tým, že zisťuje prítomnosť obalu, resp. antigény obalu vírusu, nepotvrdzuje sa aj prítomnosť genetického materiálu vírusu (nižšia špecificita), ktorý je zodpovedný za jeho infekčnosť a spôsobuje ochorenie.

Výhodou je jednoduchosť a rýchlosť.

• Antigénový test je vhodný na skríning a rýchle rozlíšenie klinických príznakov, ktoré majú vírusové ochorenia na začiatku často rovnaké.
  • PCR test na potvrdenie diagnózy a skríning kontaktov vtedy, keď máme čas a kontakt - potenciálny pacient, resp. šíriteľ môže zostať v karanténe.

Postup, ako absolvovať testovanie

Ako sa objednať?

Termín testovania si rezervujete na presný čas na stránke covid-testovanie.sk, kde aj uhradíte platbu za testovanie.

Pokyny pred odberom vzorky a prebieh vyšetrenia

Vyšetrenie a odber vzorky prebieha priamo v našom mobilnom odberovom mieste (v stane) a realizuje sa formou výteru z hrdla a výteru z nosa.

• Výter je najlepšie vykonať ráno. Nepoužívajte žiadne spreje do nosa, nefajčite, nejedzte a nepite minimálne 1 hodinu pred odberom.
  • Dostavte sa prosím na miesto odberu včas podľa nami zaslanej sms.
  • Do odberového stanu vstupujte presne v objednanom čase.
  • Po vstupe do odberného miesta si vydezinfikujte ruky. Dezinfekčné prostriedky budú na mieste k dispozícii.
  • Určenému pracovníkovi sa preukážete občianskym preukazom.
  • Po registrácii dostane vreckovku.
  • Pristúpite k odpadkovému košu, vyfúkate si nos a odkašlete, zahodíte vreckovku.
  • Pristúpite k zdravotníkovi, ktorý vám následne odoberie vzorku z nosohltana jemnou tyčinkou.
  • Na výsledok sa nečaká. Bezprostredne po odbere opúšťate areál.

Mám výsledky testu, čo ďalej?